Spotkanie z autorem czyli kim i po co ?


Oto przewrotność życia.

Raz brawa raz krytyka. I słusznie, że brawa i słusznie, że krytyka. Sztuka to równoważyć tąpnięcia pojawiające się w chwilach zmasowanej krytyki. Co robisz, kiedy słyszysz, że jesteś żenujący, beznadziejny?  Że to co robisz, jest nijakie? Zmotywuje Cię do działania czy załamie? Czy podejmiesz trud korekty? Czy zwyczajnie olejesz krytykę? Wybierając się na spotkanie autorskie do Gimnazjum nr 2 moje emocje i stany poruszały się właśnie pomiędzy tymi liniami. Tak, nie zawsze jest różowo i łatwo! Ale czy masz porzucić to, co lubisz robić? Jasne, przejmuje się krytycznymi uwagami, szczególnie jeśli dotyczą tego, co jest mi bardzo bliskie! Ale najważniejsza sztuka, to wstać, otrzepać kurz i maszerować dalej!

Spotkanie z autorem czyli kim i po co ?

Gdyby jakieś 20 lat temu powiedziano mi, że ten tekst będę pisał na moim prywatnym komputerze przygotowując się do spotkania autorskiego, to bym w to nie uwierzył.

Jest niedzielne popołudnie. Słucham mojej ulubionej muzyki fortepianowej. Pada deszcz. Za chwilę wybiorę się do kuchni zaparzyć kawę! Ale już czuję, że unosi się w niej zapach kotletów schabowych. Zbliża się pora obiadu. Możliwe, że bardziej syty na ciele, napiszę coś bardziej znaczącego, nie zastanawiając się nad burczeniem w brzuchu! W tym miejscu nastąpiła pauza! Z talerza znikał obiad! Dobrze, jestem gotowy. Dochodzi parząca się kawa!

Ja autor i jakieś spotkanie ? To chyba jakieś nieporozumienie! Bo niby kto to jest ten autor i po co się robi z nim spotkania!? Zadanie jest o tyle trudniejsze, że trzeba zaprezentować się tak, by odbiorca miał poczucie, że nie zmarnował swojego cennego czasu! – Mam tracić czas na spotkanie z jakimś gościem, o którym nie słyszałem? I kim on w ogóle jest? No dobra, idę może dostanę lepszą ocenę z polskiego!

Pierwszy łyk kawy nastraja mnie do refleksji. Myślę –  kto to jest ten autor? To człowiek, który ponadprzeciętnie zastanawia się nad sobą i otaczającą go rzeczywistością? To ktoś, kto posiadł ponadprzeciętną zdolność przelewania myśli na papier? Na razie, przynajmniej dla mnie, takie sprecyzowanie stanu rzeczy jest wystarczające! Ale po co się zastanawiać! Nie lepiej to w tempie błyskawicznym wypić kawę, zagłuszyć decybelami swoje myśli i mieć cały świat i bliskich w czterech literach? Głupio się nawet przyznać, że za moich czasów, kiedy nie było jeszcze komputerów, internetu i komórek, żyło się zupełnie inaczej. Czy lepiej? Mam przed sobą perspektywę załatwienia jeszcze wielu prozaicznych spraw. Takie życie. Po prostu. Każdego to czeka. Ciebie też. Wtedy, tych 20 lat temu nie miałem jeszcze zielonego pojęcia co będę robił w życiu. Miałem raczej blade pojęcie! Ale to zdanie a raczej pytanie „co będę robił w życiu” jest tak ważne, jakby co najmniej chodziło o sprawę życia i śmierci! Z czasu uczęszczania do szkoły, przecież coś jeszcze pamiętam! Ale z tej dzisiejszej perspektywy odpowiedź na to pytanie, nie jest kwestią, czy dostaniesz za swoją odpowiedź „1” czy „6”! To wcale nie ma znaczenia! Nie ma takiej skali, by za odpowiedź na to pytanie, wystawić Ci jakąkolwiek ocenę! Nie znajdziesz takiej odpowiedzi w żadnej książce! Owszem, możesz znaleźć inspiracje, ale odpowiedź musisz wymyślić sam!

This slideshow requires JavaScript.

Spotkania możesz wysłuchać klikając w link:

http://w65.wrzuta.pl/audio/7ub884bRVDS/spotkanie_z_autorem_czyli_kim_i_po_co-czesc_oficjalna

Po co tu jestem? Kolejne pytanie z cyklu „co chcę robić w życiu”. To trochę tak, jakby celem naszego spotkania była lekcja z zakresu sztuki stawania się świadomym swojego życia! Faktem jest, że wszyscy przemijamy! Kiedy coraz bardziej do mnie to dociera to instynktownie pytam siebie co po sobie pozostawiam. Czy tylko brudny talerz po obiedzie i niedopitą kolejną kawę? Czy może kilka słów, które przedostały się do internetu czy na łamy gazet?

Czy może swoim życiem dałem przykład, czy może kogoś skrzywdziłem? Czy może wskrzesiłem wiarę we własne możliwości? Czy może pozwoliłem uwierzyć w siebie? Kim więc jest autor? To ktoś, kto kocha życie i stara się być świadomy, że poza ulotnością i kruchością życie ma sens i znaczenie. Nie zawsze jest różowo. Autor to również ktoś, kto mieć powinien odrobinę odwagi, do mówienia o rzeczach, które są trudne a czasami oczywiste. W końcu to może ktoś, kto podrzuci Ci inspirację do odpowiedzi na Twoje jedne z najważniejszych pytań w życiu.

A kiedy pewnego dnia odnajdziesz odpowiedź na te pytania, nie myśl, że już złapałeś Pana Boga z nogi. Złapiesz na pewno bryzę i wiatr w żagle i już przed nikim nie będziesz musiał się tłumaczyć, dlaczego wybrałeś dla siebie taką właśnie drogę życia. Bo jedyna osoba, przed którą zdajesz z tego sprawozdanie, to Ty sam i Twoje życie. Choć nie zawsze będzie lekko i łatwo. Pomimo tego, uczyń je jednym z najpiękniejszych obrazów i nie obawiaj się, że będzie na nim coś krzywe. Nie będzie wtedy doskonały?

Na razie nie martw się tym zbytnio. Bo jeszcze przyjdzie taki czas, kiedy stojąc przed tym obrazem, może pod koniec życia, będziesz się w duchu do siebie uśmiechał, bo zrozumiałeś, że krzywizna wpisała się w doskonałość! A teraz w drogę! Zacznij na nowo meblować nasz świat! Jesteś przecież artystą swojego a przez swoje, życia wszystkich innych ludzi!

Z dedykacją Sztywny Pal Azji Wieża Radości Wieża Samotności

http://www.youtube.com/watch?v=YwWDGrPazGQ

Skomentuj

